به گزارش شهرآرانیوز، به بهانه برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی «مادر، کودک و نوجوان و اسباب بازی» در نمایشگاه بینالمللی مشهد که ۱۶ تا ۱۹ آذر برگزار شده بود به سراغ والدین و برخی طراحان بازی که نگاه تخصصی به مسئله بازی دارند رفتیم و با چند نفر از آنها درباره نقش خانوادهها در انتخاب بازی برای فرزندانشان گفتگو کردیم و همچنین درباره نقش بازیها و ویژگیهای یک بازی مناسب با کارشناسان صحبت کردیم.
مادر یک نوجوان ۱۲ ساله، جلوی یکی از غرفهها ایستاده و در حال خرید کردن یک بازی فکری برای پسرش است میگوید: نوع بازی برایم مهم است. اینکه آن بازی چه تفکری را قرار است به ذهن فرزندم منتقل کند. همچنین یکی از محورهای مهم انتخاب بازی، خانواده محور بودن آن است تا فرزندم بتواند بازی را با گروه و در کنار اعضای خانواده انجام دهد.
مادر جوان دیگری فرزندی بر دوش دارد و به همراه همسرش در حال خرید جلیقه پلیس برای پسر ۶ یا ۷ ساله اش است. او نیز رشد فکری و افزایش تمرکز را از جمله معیارهای انتخاب بازی میداند و تاکید میکند علاقه خودش را نیز مد نظر قرار میدهیم.
زن و شوهری نیز که فرزند سه سالهای به همراه دارند در حال گشت زنی بین غرفهها هستند. پدر نظرش بر انتخاب بازیای با محوریت تقویت هوش است. او میگوید:، چون فرزندم در سنی قرار دارد که نیاز به تقویت هوشهای مختلف دارد بیشتر به دنبال چنین بازیهایی هستم. همچنین در عین فکری بودن بازی، راحتی فرزندم و ارتباط برقرار کردن با آن نیز برایمان مهم است.
مهدی محمدزاده، مدیر مجموعه خانه بازی پیریکا است و نگاه جدیدی به مسئله بازی دارد. او میگوید: ما باید برای پیدا کردن معیار مناسب بازی به فرهنگ خانواده در ایران و ریشههای فرهنگی رجوع کنیم.
محمدزاده معتقد است خانوادههای ما معیارهای تشخیص درونی فرهنگ خود را دارند. ببینید ما با چه چیزهایی بازی میکردیم و چرایی آن بازیها چه بود. در چرایی بازی فرهنگ مقاومت، اتحاد، مهربانی و دوست داشتن را در کنار ما ایجاد کرد. ما اگر همان معیارها را امروز به کار بگیریم صد در صد امکان به وجود آمدن تجلی احساس خوش در کودکان پیدا خواهد شد.
محمدزاده که سال هاست در حوزه طراحی بازی فکری تجربه دارد هشدار خطرناکی هم میدهد مبنی بر اینکه اگر حواسمان به استفاده و نحوه نگرش کودکان به اسباب بازی و بازی از سوی هر کشوری غیر از ایران نباشد کم کم معیارهای دیرینه خود را از دست خواهیم داد. محمدزاده میگوید: ما اینجا ریشههای عمیق فرهنگیای داریم که اگر به آنها توجه کنیم به بهترین جایگاه تربیتی کودک میرسیم.
مهدی ضرابی یکی دیگر از تولیدکنندگان بازی با عنوان «چوب باز» است که بیش از سه سال است به صورت تخصصی با چوب، بازیهای فکری-حرکتی میسازد.
او میگوید: بازی باید به گونهای باشد که علاوه بر اینکه حالی خوبی به کودک و نوجوان میدهد مهارتی هم در کنارش بیاموزد. این مهارتها میتواند شامل کار تیمی، خلاقیت، تفکر، قدرت تعادل، حافظه، تعامل، تخلیه هیجانات و قدرت تمرکز باشد. بازی به گونهای باشد که یک مسیر را به او تا زمان رسیدن به موفقیت نشان دهد.
غرفهای که مربوط به «چوب باز» است باعث شده کوچک و بزرگ و نوجوان مجذوب بازی هایش شوند و هر کدام با یک بازی خود را مشغول کنند. به سراغ یکی از بازیها میروم و تلاش میکنم انجامش دهم. در ظاهر ساده بنظر میرسید، اما نیاز به تلاش داشت تا حلقه را در جای خود قرار دهم.
از ضرابی میپرسم مخاطبان چقدر از نوع بازیهای شما استقبال میکنند؟ میگوید: یکی از ملاکهایی که در نظر گرفتیم خانواده محور بودن بازی هاست و خوشبختانه در این نمایشگاه موفق هم بودیم. اینجا پدر و مادرها یا با فرزندانشان یا حمایت آنها بازیها را انجام میدهند.
شاید سادهترین غرفه مربوط به گروه تبلیغی بوستان غنچهها باشد، اما از پشتوانه غنی محتوایی برخوردار است و بر مبنای سبک زندگی دینی و زندگی پیامبران و امامان معصوم (ع)، بازی طراحی میکند.
حجت الاسلام والمسلمین علی رجبی، مدیر این موسسه در خصوص نقش بازی در رشد شخصیتی کودکان میگوید: بچهها آن چیزی را یاد میگیرند که در جریان روز، آن را زندگی کنند. بازی نیز جزئی از زندگی بچه هاست. اگر این بازی به بهترین شکل ممکن انتخاب شود کودک در کنار آن بهترینها را میآموزد لذا بسیار مهم است این جزء مهم زندگی کودک را از بهترینها انتخاب کنیم.
مدیر گروه تبلیغی بوستان غنچهها ادامه میدهد: باید بازیای را برای کودک انتخاب کنیم که برای کودک جذاب باشد، اما محتوایی در آن قرار دهیم که به رشدش کمک کند. ما در بوستان غنچهها نیز محتوای بازیها را بر مبنای زندگی ائمه (ع) و مسائل اخلاقی انتخاب میکنیم و در قالب آن محتوا، بازی مرتبط میسازیم.